en udstilling af
|
||||||||||||||
retur til forsiden
|
||||||||||||||
Brug udstillingen til læring |
||||||||||||||
Udstillingen 'Hungry Planet - mellem køkken og klode' havde til-knyttet en skoletjeneste som et tilbud til de københavnske skoler. Udstillingen satte fokus på fødevarer, madkultur, klima og bæredygtighed og ser nærmere på spørgsmålene: Hvordan spiser familier rundt om på kloden? Hvad betyder øget velstand for vores madkultur? Hvordan påvirker vores daglige madvaner det globale klima og klodens bæredygtighed? Og hvordan kan vi passe bedre på Jordens ressourcer og gøre en indsats for klimaet? Download en pdf-fil om skoletjenesten med fakta om skole-tjenesten. Vi tilbyder skoleklasser en undvisning og formidling af udstillingen, som kan bookes ved henvendelse til Miljøpunkt Indre By-Christianshavn. Du kan også sammensætte dine egne opgaver til det fag, du underviser i. Længere nede på siden kan du læse mere om udstillingen og de temaer, den belyser. Der er mange muligheder for at stille opgaver, som både kan løses på stedet og som hjemmeopgaver. På baggrund af erfaringer fra skoletjenesten har vi sammenfattet en række spørgsmål, som kan indgå i et undervisningsforløb. Se Forslag til eget undervisningsforløb i udstillingen (pdf). Her kan du se en oversigt over plancherne og deres placering på udstillingen samt downloade dem. Og blog-indlægget Hungry Planet skoletjeneste er en reportage fra skoletjenesten med billeder fra en 9.-klasse, som var på besøg 9. februar. Hungry Planet skoletjeneste 21.01. til 27.03. 2011 Rundvisninger: Rundvisning og formidling af udstillingen varer 1 time og 20 minutter. Fag: Samfundsfag, natur/teknik, naturfag, hjemmekundskab, dansk, geografi og sundhed. Temaer: Fødevarer, madkultur, fra jord til bord, klima og bæredygtighed. Hvornår: Hverdage klokken 10.00, 11.30 og 13.30. Tilmelding nødvendig. Årgange: Grundskolen 0. - 10. klasse. Også egnet for gymnasium og ungdomsuddannelser. Tilmelding: Miljøpunkt Indre By-Christianshavn, tlf. 33 93 21 21. Pris: Rundvisningerne er gratis. Der skal betales indgangsbillet til Rundetaarn Billetpris: 5 kr. pr. barn under 16. For børn over 16 samt voksne i grupper 15 kr. Det handler udstillingen om Peter Menzels fotos er fortællinger om familier fra hele verden og deres madforbrug. Hver planche har et stort foto af en familie, som er fotograferet med, hvad de spiser på en uge. Plancherne er desuden forsynet med landefakta. Eksempelvis er der data om befolkningens forbrug af kød, cigaretter, færdigmad, antal overvægtige mv. Samlet set giver udstillingen et unikt indblik i verdens madkulturer og stiller samtidig spørgsmålet: Hvordan påvirker vores daglige madvaner klodens klima og bæredygtighed? Temaplancherne går i dybden med en række emner: - Hvordan kan produktionen af fødevarer blive mere miljøvenlig? - Hvad betyder CO2-udledningen for klimaet? - Hvordan kan vi spise, så det er sundere for både os selv og - for klimaet? - Hvorfor er det godt at spise vilde urter og frugter? - Hvordan kan vi inddrage vilde arealer til miljøvenlig - kødproduktion? - Hvordan indvirker vores forbrug af kød på klimaet? - Hvordan kan vi begrænse mængden af emballage og affald? - Hvordan ser madpyramiden ud, hvis den handler om - CO2-udledning? - Hvordan spiser vi efter årstiden? Brug temaplancherne Temaplancherne kan downloades fra denne side. Og på link-siden er der masser af links ordnet efter temaplanchernes emner. Skoletjeneste links Information om skoletjenesten - med booking-information (pdf). Forslag til eget undervisningsforløb i udstillingen (pdf). Hungy Planet udstillingsfolder med kort over udstillingen (pdf). Hungry Planet skoletjeneste - blog-indlæg på Strøtanker om bæredygtighed med billeder fra en 9.-klasses besøg. Se side med temaplancherne / links til temaplancherne. ...... retur til forsiden |
||||||||||||||
• Udstillingen handler om ... • Artikeloversigt & presserum • Tirsdagsarrangementer • Skoletjeneste • Udstillingens temaplancher • Linksamling / Klima-ABC • Beregn dit madforbrug • Menzel familieportrætter (popup) |
||||||||||||||
27.03.2011 |
||||||||||||||